X
تبلیغات
Englishforall - متن (ریدینگ) و نکاتی درباره‌ی آن

Englishforall

یادگیری زبان انگلیسی، ترجمه، اخبار

متن (ریدینگ) و نکاتی درباره‌ی آن

متن (ریدینگ) و نکاتی درباره‌ی آن

 

 

در زندگی واقعی ما با دو انگیزه مطالعه می‌کنیم: 1. برای کسب اطلاعات 2. برای لذت بردن. اما در مدرسه و وقتی پای اجبار در میان است، بیشتر بچه‌ها از کتاب فراری هستند. چه کنیم که تدریس ما، بخصوص تدریس Reading مانند مطالعه‌ی کتاب غیر درسی یا مجله‌ی ورزشی و سینمایی برای فراگیران لذت بخش باشد. و اگر هم به آن اندازه جذاب نبود، لااقل در کلاس خوابشان نبَرَد!

 

ترفند تنها در یک امر نهفته است: ما همواره در ذهن نظرات و سؤالاتی داریم که با مطالعه به دنبال پاسخ به آن‌ها یا حدس زدن هستیم. شما دوست عزیزی که از طریق یکی از موتورهای جستجو به این بلاگ آمده‌اید، بهترین مثال برای این مطلب هستید.

 

تدریس ریدینگ سه مرحله دارد:

1.    فعالیت‌های پیش از خواندن

2.    خواندن

3.    فعالیت‌های پس از خواندن

 

 

 

1.    فعالیت‌های پیش از خواندن

 

همیشه پیش از شروع به تدریس ریدینگ، از فراگیران سؤالات راهنما (Guiding questions) بپرسید، مانند:

 

How does a train work?

Who is that man? (If you have hanged a picture on the board)

 

با این کار ایجاد انگیره می‌کنید و پرامپت را به فراگیران می‌دهید. به این فعالیت‌ها «فعالیت‌های پیش از خواندن» می‌گویند. پرسش‌های راهنما (حداقل 5 پرسش)، تدریس چند واژه‌ی اکتیو، مقدمه‌ی کوتاه معلم، ایجاد بحثی کوتاه که استارتر آن معلم است و کارهایی از این دست نیز جزو «فعالیت‌های پیش از خواندن» محسوب می‌شوند. فواید این کار عبارت است از: ایجاد انگیزه، که بالاتر هم گفتیم و کمک کردن به درک کلی متنی که قرار است خوانده شود.

 

 

2.    خواندن

 

حال نوبت به خواندن است. مطالعه‌ی ریدینگ باید به صورت آهسته باشد. چرا؟

 

1.     طبیعی هم این است و در آینده هم بیشتر مطالعات فراگیران، به آهستگی است.

2.     کنترل کلاس.

 

تنها عیب این کار این است که نمی‌توان مطمئن بود که همه‌ی فراگیران درحال مطالعه‌اند یا نه.

 

اما معایب بلندخوانی را ببینید:

1.     غیر طبیعی است.

2.     نظم کلاس را مختل می‌کند.

3.     فقط یک نفر فعال است و بقیه منفعلند.

4.     ممکن است همان یک نفر مدل بدی باشد. (اسوه‌ی سیئه!)

5.     تمرکز حواس بیشتر برروی تلفظ است تا معنی و درنتیجه درک معنی سخت‌تر است.

6.     وقت گیر است.

 

 

 

دقت کنید که هدف این مرحله، به هیچ وجه نه ارزشیابی است و نه تمرین نگارش، بلکه درک و فهم است. از فراگیران بخواهید زیر کلمات کلیدی (و نه کلمات تازه و مشکل) خط بکشند. طبیعتاً باید قبل از این به آن‌ها معنی واژگان کلیدی (کی وردز) را آموخته باشید.

مطالعه در این مرحله می‌تواند انفرادی یا گروهی باشد و بسته به تعداد فراگیران، لول، و ظرفیت و انگیزه‌ی آن‌ها دارد.

 

 

 

 

 

3.    فعالیت های پس از خواندن

پس از خواندن و درک مطلب نیز باز به نکات عمده (Main points) بپردازید و باز باید سؤالات و پاسخ‌ها مانند مرحله‌ی اول کوتاه و طبیعی باشند، زیرا هدف، درک مطلب است. حتا می‌توانید اجازه دهید کتاب‌ها باز باشد.

 

فعالیت‌های تکمیلی (Followup activities) برای منزل یا در کلاس (بسته به زمان باقیمانده) عبارتند از: بحث، جمله سازی، ایفای نقش (نمایش)، پر کردن جاهای خالی، تهیه‌ی جدول، خلاصه‌نویسی، تحقیق درباره‌ی موضوعی مربوط به آن ریدینگ و .... تمامی این کارها به «پُست ریدینگ» یا پس از مطالعه مربوط می‌شوند که به تثبیت مطالب بسیار کمک می‌کنند.

 

Reading

+ نوشته شده در  جمعه 1 آذر1381ساعت 5:37 بعد از ظهر  توسط محمّد اعمّی  |