Englishforall

یادگیری زبان انگلیسی، ترجمه، اخبار

با فایل‌های عریض و طویل متنی چه کنیم؟

 

با فایل‌های عریض و طویل متنی چه کنیم؟

 

 

بسیاری از دانشجویان، محققان، نویسندگان، روزنامه‌نگاران، تایپیست‌ها و ... با فایل‌های طولانی وُرد سر و کار دارند. کار کردن با این فایل‌ها کمی دشوار است. مُدام مجبوریم برای حرکت میان صفحات، غلطک موس را بچرخانیم یا با موس بازی کنیم. راه ساده‌تر چیست؟ در ورژن‌های 2007 و 2010 با چند کلیک ساده، کار تمام است: کافی است ستون نمایش بندانگشتی یا پنجره‌ی ناوبری (Navigation Pane) را فعال کنید. برای این کار به زبانه‌ی View در وُرد (و نه ویندوز) رفته، از بخش Show/ Hide (بخش دوم) گزینه‌ی Thumbnail را فعال کنید. حال ستونی در سمت راست پنجره پدیدار می‌شود که تمام صفحات در آن نمایش داده شده‌اند و برای جابجایی میان آن ها یک کلیک بزنید تا به صفحه‌ی بعدی بروید. (درست شبیه به اسلایدهای پورپوینت). این امکان از نسخه ی 2007 به بعد وجود دارد و دلیل خوبی برای افرادی است که هنوز با ورد 2003 کار می‌کنند.

 

 

 

 

+ نوشته شده در  دوشنبه 11 مهر1390ساعت 2:20 بعد از ظهر  توسط محمّد اعمّی  | 

انتخاب نوشته‌هایی با فونت و فرمت خاص و تغییر کلی آن‌ها

انتخاب نوشته‌هایی با فونت و فرمت خاص و تغییر کلی آن‌ها

 

 

گاهی جزوه یا پایان‌نامه‌ای 500 صفحه‌ای دارید و قصد دارید برای مثال تمام نوشته‌های ایتالیک آبی رنگ را تغییر دهید. مبتدیانه‌ترین روش این است که به صورت دستی و با فشردن کلید Ctrl تک تک آن‌ها را پیدا کرد و تغییر داد، اما با توجه به حجم کار این کار هم وقت‌گیر است و هم درصد خطای آن بالا و اگر لحظه ای انگشتتان را از روی کلید کنترل بردارید کار تمام است. راه دوم فشردن دوبار کلید Format painter است که قفل شود و نیازی به گرفتن کنترل نباشد، اما این روش نیز هم خسته کننده است و هم احتمال خطا در آن هست.

همیشه هر وقت کاری کسل کننده و سخت بود، بدانید راه حل ساده‌تری هم هست، اما شما از آن بی‌خبرید و نیاز به آموزش دارید. هیچ کس نمی‌تواند ادعا کند تمام زیر و بم نرم افزارها را می‌داند و همیشه چیزی برای یاد گرفتن وجود دارد.

اما راه حل: با فشردن کلیدهای ترکیبی Shift+F1 کادری به نام Reveal formatting (آشکارساز قالب‌بندی) ظاهر می‌شود. به Properties پایین این کادر که 75 درصد کادر را تشکیل می‌دهد، هیچ کاری نداریم، چون قابل تغییر نیستند. کافی است یک عبارت از عبارتی را که می‌خواهیم با فرمت و رنگ خاصی است، در فایل وردمان انتخاب نماییم تا آن در کادر بالایی ظاهر شود. پس از ظاهر شدن، به راست‌ترین بخش مستطیل این کادر می‌رویم و روی مثلث بازکننده کلیک و گزینه‌ی نخست آن (Select all text with similar formatting) را انتخاب می‌کنیم. در این لحظه تمامی عبارات مشابه تا پایان ظاهر می‌شوند و انگار با کنترل همه‌ی آن‌ها را گرفته‌ایم. حال کافی است فرمت یکی از آن‌ها را تغییر دهیم تا شاهد تغییرات نهایی باشیم.

 

این ترفند در تمام ورژن‌های آفیس صادق است، اما خیلی‌ها از آن بی‌خبرند. این ترفند را از استاد عزیزم، جناب آقای "حبیب رسا" آموخته‌ام و بسیار از ایشان سپاسگزارم.

 

+ نوشته شده در  سه شنبه 12 مرداد1389ساعت 3:31 بعد از ظهر  توسط محمّد اعمّی  | 

نامه‌ی ترکیبی

نامه‌ی ترکیبی

 

 

نامه‌ی ترکیبی: می‌توان میان اکسس و وُرد ارتباط برقرار کرد و این ترفند نیز بسیار مفید است. فرض کنید می‌خواهید هر ماه یا هر از گاهی ابلاغ‌های 1000 کارمند را تایپ کنید یا برای آن‌ها تشویقی صادر نمایید. کافی است یک بار تمام مشخصات آن ها را در اکسس تایپ نمایید و سپس با ایجاد ارتباط میان اکسس و وُرد (متغیرها و متن ثابت)، هر مشخصه‌ای سر جای تعریف شده نشسته و با چند کلیک ساده، تمام این موارد بدون خطا و در کمترین زمان چاپ می‌شود. برای این کار ابتدا سند سفیدی در ورد باز و آن را ذخیره کنید. این سند را از این به بعد سند مادر (سند اصلی) می‌گوییم.

در ورد 2003 از منوی Tools و زیرمنوی Letters and mailing گزینه‌ی Mail merge را انتخاب و باز از میان گزینه‌های آن Letters را کلیک نمایید. در پنجره‌ی بعد گزینه‌ی رادویی اول را انتخاب کرده، به انتهای پنجره بروید و روی لینک Next کلیک نمایید. حال گزینه‌ی رادویی سوم را (لیست جدیدی تایپ کنید) انتخاب و در انتها Create کنید. جدولی شبیه به جداول اکسس ظاهر می‌شود که هر سطر آن یک فیلد است. با فشردن Customize می‌توان فیلدها را کم و زیاد کرد یا تغییر مکان داد. در این بخش با کلیک روی New entry می‌توان افراد (رکوردهای) دیگری نیز به لیست اضافه کرد. در پایان کار، OK کنید. با ترکیب (مرج) این سند با سند مادر اطلاعات تک تک افراد در فرم ها وارد می‌شود و فایل نهایی به صورت mdb (اکسس) در پوشه‌ی پیش فرض My data source ذخیره می‌شود و حواستان باشد که بکاپ آن را در درایو دیگری از کامپیوتر خود ذخیره کنید. این منبع بعدها قابل ویرایش نیز هست.

حال کادر محاوره‌ای Edit recipient list را باز کرده، شاهد رکوردهای مختلف افراد خواهیم بود. علامت تیک را از کنار افرادی که نمی‌خواهیم در لیست ما (مثلاً برای این سری) باشند، بردارید و OK کنید و در پنجره‌ی Mail merge یک Next دیگر نیز بزنید. ورد به طور خودکار سند سفید اصلی شما را باز می‌کند و حال باید این سند را تایپ کنیم. به نوار ابزار میل مرج نیز که در سمت راست شما ظاهر شده است، توجه داشته باشید و آن را نبندید. نامه، ابلاغیه، دعوتنامه، تشویقی و ... خود را تایپ و قالب‌بندی کنید. جاهایی را که قرار است مثلاً نام و نام خانوادگی یا آدرس و ... بیاید، سفید بگذارید.

حال مکان‌نما را در ابتدای سطر خالی مخصوص نام یا نشانی و ...، که سفید گذاشته بودید، برده و در پنجره‌ی کار میل مرج همان را با عبارت همسان خود (نام، آدرس و ...) انتخاب نمایید. فیلد نام یا نشانی در سند اصلی شما درج می‌شود. برای سایر جاهای خالی نیز به همین ترتیب پیش بروید و در پایان باز روی Next کلیک کنید. در اینجا شما تعیین کردید که در سند مادر چه فیلدهایی در کجای متن بیایند. باز در این مرحله نیز نوشته‌ها قابل ویرایشند و می‌توانید اگر فیلدی می‌خواهید کم و زیاد کنید. مثلاً شماره‌ی تلفن یا پرسنلی افراد را اضافه نمایید. پس از کلیک روی آخرین Nextی که گفتیم، ورد پیش نمایشی از نامه‌ی ترکیبی (میل مرج) نهایی را به شما نشان می‌دهد. با کلیک روی فلش‌های جلو برنده و عقب برنده در نوار ابزار میل مرج، که گفتیم نبنید، می‌توانید نمونه‌های دیگر نامه‌ها یا همه‌ی آن‌ها را تک تک چک کنید. اگر خواستید نامه‌ای را در این مرحله حذف کنید، باید آن را Exclude نمایید. همچنین اگر متوجه شدید برای فردی اطلاعات نادرستی وارد کرده‌اید، باید روی Edit recipient کلیک کنید تا کادر لازم باز و شما آن را ویرایش و OK کنید. اگر هم اطلاعات کلی و در همه‌ی افراد به غلط وارد شده بود، باید به مرحله‌یWrite your letter به سند مادر بروید و مشکل را از آنجا پیگیری کنید. حال Next نهایی را فشار دهید. برای چاپ نهایی نیز روی لینک Print کلیک و یکی از گزینه های "همه" یا "از ... تا ..." را انتخاب و OK کنید.

نکته: هیچ نیازی به ذخیره‌ی نامه‌هایی که به روش میل مرج ساخته شده‌اند، نیست. شما همواره می‌توانید سند مادر یا دیتابیس ها را ویرایش کنید.

 

 

 

 

برای ورد 2007 و 2010 برای شروع به تب Mailing و گزینه‌ی سوم بروید و بقیه‌ی مراحل دقیقاً مانند نوشته‌های فوق است. با Wizard (جادوگر نصب) هم می‌توان قدم به قدم جلو رفت.

 

+ نوشته شده در  یکشنبه 10 مرداد1389ساعت 6:27 بعد از ظهر  توسط محمّد اعمّی  | 

نیم‌فاصله

نیم‌فاصله

 

 

برای درک مفهوم نیم‌فاصله کافی است به مثال‌های زیر به دقت نگاه کنید:

 

نمونه ها          نمونه‌ها

می رویم        می‌رویم

رسیده اند        رسیده‌اند

دکمه ی           دکمه‌ی

همان طور که از مثال‌ها مشخص است، مثال‌های سمت راست با "فاصله" تایپ شده‌اند و مثال‌های سمت چپ با "نیم‌فاصله".

نیم‌فاصله علاوه بر آن که به زیبایی نوشته می‌افزاید، نشان از حرفه‌ای بودن تایپیست دارد. تمامی کتاب‌ها و روزنامه‌های معتبر به جای فاصله از نیم‌فاصله در جاهای لازم استفاده می‌کنند. جاهای لازم از جمله: "ها"ی جمع، "می" و "نمی" برای مضارع و ....

 

چگونه نیم‌فاصله تایپ کنیم؟

در ویندوزهای قدیمی؛ از جمله، 95، 98 و 2000 با فشردن کلیدهای Shift+Space به راحتی نیم‌فاصله تایپ می‌شد؛اما، از XP به بعد این کلیدها کار نمی‌کنند. در ویندوزهای جدید چه باید کرد؟

 

روش اول:

دانلود نرم افزار فارسی‌ساز Tray Layout 1.2 که به صورت پرتابل (قابل حمل) است و نیازی به نصب ندارد. کافی است پس از دانلود، آن را از حالت فشرده خارج نموده، فایل Setup را روی دسکتاپ رایانه‌تان کاپی نمایید و با فشردن آن، به هنگامی که می‌خواهید نیم‌فاصله بزنید، کلیدهای Shift+Space را فشار دهید.

از اینجا دانلود کنید:

 http://www.4shared.com/file/ReyRNL8u/Tray_Layout_12__Farsi_Saz___Po.html

یا از اینجا (اگر بالایی کار نکرد):

http://www.persiangig.com/pages/download/?dl=http://mohammadaemmi.persiangig.com/Tray%20Layout%201.2%20(Farsi%20Saz)%20(Portable).rar

 

 

روش دوم:

در آفیس 2007 و 2010 به منوی Insert رفته و در راستی‌ترین تب روی Symbols و در پایین آن روی "نمادهای بیشتر" کلیک کنید. با پنجره ای روبرو می شوید که نمادهای کدهای اسکی در آن دیده و جستجو می‌شود. برای ثبت نیم‌فاصله عبارت 200C را در در قسمت جستجوی پایین به نام Character Code وارد کنید و روی Shortcut Key کلیک کنید. حال در پنجره‌ی جدید روی "میانبر جدید" کلیک نمایید و دو کلید کنترل و فاصله را از روی کی‌بُرد خود همزمان بزنید (شیفت و فاصله عمل نمی‌کند) و سپس با دکمه‌ی Assign آن را تأیید نمایید.

 

روش سوم:

ساده‌ترین راه برای تایپ نیم فاصله فشردن همزمان کلید Alt و ثبت عدد 0157 است. این روش هم ساده‌ترین روش است و هم در تمامی محیط‌های متنی، از جمله در اینترنت جواب می‌دهد.

 

موفق باشید.

 

 

 

 

محمّد اعمّی، مرداد 1389 

+ نوشته شده در  جمعه 8 مرداد1389ساعت 6:47 بعد از ظهر  توسط محمّد اعمّی  | 

کشیــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده کردن کلمات در ورد

کشیــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده کردن کلمات در ورد

 

 

سلام.

نوشته و در حقیقت آموزش امروز به درخواست یکی از خوانندگان انجام می‌گیره:

 

برای کشیــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــده کردن کلمات در ورد یا کلاْ در آفیس کافیه Shift +J (شیفت و کلید جی) رو بزنید.

 

مـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــوفق باشـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــید!

+ نوشته شده در  چهارشنبه 6 مرداد1389ساعت 6:25 بعد از ظهر  توسط محمّد اعمّی  | 

چاپ دو صفحه در یک صفحه

چاپ دو صفحه در یک صفحه

 

Print, Zoom (پایین، راست), Pager per Sheet, 2 Pages

+ نوشته شده در  دوشنبه 18 شهریور1387ساعت 7:4 بعد از ظهر  توسط محمّد اعمّی  | 

مطالب قدیمی‌تر